Słownik terminów lotniczych

Wiele pojęć w języku lotniczym zostało zapożyczonych z języka obcego. Tłumaczenie na język polski nie oddaje w tak szybki sposób tego co chcemy przekazać. Często utrwalone zapożyczenie brzmi po prostu dziwnie w języku polskim.

Są również terminy w naszym, ukochanym ojczystym języku nadal niezrozumiane. Mają one swoje konkretne zastosowanie.

Słowniczek poniżej pomoże zrozumieć załogę, obsługę naziemną oraz pomoże sprecyzować naszą wypowiedź.

images (1)

A

Air side – jest to inne określenie strefy pasażera znajdującej się na lotnisku, w której znajdują się kawiarnie, restauracje, sklepy wolnocłowe. To obszar, do którego wstęp mają tylko pasażerowie, którzy mogą wejść na pokład samolotu.
Arrivals – inaczej przyloty, czyli wykaz obecnych przylotów, który wyświetlany jest na tablicach informacyjnych w terminalach pasażerskich. Można dowiedzieć się dzięki niemu o aktualnym stanie przylotów łącznie z opóźnieniami.
B
Bagaż kabinowy – jest to bagaż nazywany inaczej bagaże podręcznym. Może być zabrany prze pasażera na pokład samolotu. O zasadach przewozu bagażu kabinowego informuje linia lotnicza – w każdej są to zasady nieco odmienne pod względem maksymalnej wagi oraz rozmiaru. Informacje tego rodzaju można znaleźć na stronach internetowych przewoźników.
Bagaż rejestrowany – jest to inaczej bagaż podstawowy, który przeznaczony jest do przewozu w luku bagażowym samolotu. Pasażer nie ma do niego dostępu na czas lotu.
Baggage drop-off point – z języka angielskiego jest to punkt nadania bagażu, czyli miejsce na lotnisku, w którym pasażer przekazuje bagaż do umieszczenia go w samolocie na czas lotu. Z punktów nadania bagażu korzystają głównie pasażerowie, którzy dokonują odprawy samodzielnej na lotnisku w kioskach odprawy lub dokonali jej przez internet.
Baggage reclaim area – miejsce na lotnisku, w którym bagaże rejestrowane dostarczane są po przylocie samolotu na lotnisko docelowe. Zwykle jest to duża hala, na którą bagaże dostarczane są taśmociągami, z których pasażerowie zabierają swoje bagaże. Przed zabraniem bagażu należy sprawdzić znajdującą się na nim przywieszkę bagażową, aby upewnić się, czy zabiera się swój bagaż.
Baggage tag – inaczej przywieszka bagażowa, na której znajdują się dane podróżującego i lotu. Przywieszka bagażowa zawiera informacje takie jak: dane teleadresowe podróżującego, klasę rezerwacyjną i numer lotu. Pełni ona również funkcję potwierdzenia nadania bagażu i funkcję identyfikującą bagaż przez linie lotnicze, pasażer otrzymuje ją w trakcie odprawy biletowo-bagażowej. Jedna część odcinka potwierdzenia umieszczana jest na bagażu, drugą natomiast otrzymuje pasażer razem ze swoją kartą pokładową. Odcinek służy do ewentualnej reklamacji w przypadku uszkodzenia lub zaginięcia bagażu, dlatego nie należy go wyrzucać.
Boarding – procedura wejścia pasażerów na pokład samolotu.
Boarding time – godzina, od której rozpoczyna się boarding, czyli procedura wejścia pasażerów na pokład samolotu.
Boarding pass, boarding card – inaczej karta pokładowa, czyli dokument, który pasażer otrzymuję w trakcie odprawy biletowo-bagażowej lub też przy odprawie prowadzonej samodzielnie przez internet. Dzięki karcie pokładowej pasażer może odbyć kontrolę bezpieczeństwa i wejść na pokład samolotu.
Business class, klasa biznes – określenie klasy serwisowej podczas podróży samolotem, która wyróżnią się wyższym standardem. Pasażerowie klasy biznesowej są między innymi szybciej odprawiani na lotnisku, mogą korzystać z salonów lounge i VIP, mają zwiększony limit bagażowy i mogą w wielu liniach lotniczych zmieniać godziny i dni rejsów łatwiej od pasażerów klas niższych.
C
Cabin crew – z języka angielskiego określenie na personel linii lotniczych, który pracuje na pokładzie samolotu, czyli na stewardessy oraz na stewardów
Czarter, charter – określenie samolotu wynajmowanego specjalnie przez inne firmy od linii lotniczych, na przykład przez biura podróży. Czarter służy do dowiezienia wszystkich pasażerów do określonego miejsca, na przykład do znanego kurortu wypoczynkowego.
Check-in – inaczej odprawa biletowo-bagażowa, czyli procedura, podczas której pasażer ma możliwość nadania swojego bagażu rejestrowanego i otrzymuje kartę pokładową, z którą może przejść następnie do kontroli bezpieczeństwa i wejść później na pokład samolotu.
Check-in online – samodzielna odprawa internetowa, która obecnie prowadzona jest przez coraz więcej linii. W niektórych jest ona obowiązkowa. Polega na wydrukowaniu karty pokładowej przez Internet i zabraniu jej ze sobą na lotnisko, gdzie pasażerowie posiadający bagaż rejestrowany przechodzą odprawę bagażową na stanowisku check-in, natomiast ci z bagażem podręcznym mogą udać się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa.
Currency exchange – angielskie określenie na kantor wymiany walut.
D
Departures – inaczej odloty, czyli aktualny wykaz odlotów samolotów z lotniska, który wyświetlany jest na tablicach informacyjnych umieszczonych w terminalach pasażerskich. Na tablicach znajdują się także dane dotyczące opóźnień i lotów odwołanych.
Departure lounge – hala odlotów, czyli miejsce na lotnisku, w którym pasażerowie czekają na wejście na pokład samolotu.
Domestic terminal, terminal krajowy – określenie terminalu, który służy do obsługi lotów krajowych, wewnątrz danego kraju, a nie lotów międzynarodowych.
E
Economy class, klasa ekonomiczna – określenie jednej z klas serwisowych, które dotyczy klasy najtańszej i oferowanej przez większość linii lotniczych.
Electronic ticket (E-ticket) – bilet elektroniczny, czyli dokument, który ma formę pliku elektronicznego w systemie rezerwacyjnym linii lotniczych. Zawiera informacje takie same jak zwykły bilet, w tym dane pasażera, informacje o locie oraz zapłacie za lot. Osoba kupująca lotniczy bilet elektroniczny otrzymuje kopię jego potwierdzenia oraz kod rezerwacji i numer biletu na swój adres poczty elektronicznej. Dokumenty te należy wydrukować i wziąć ze sobą na lotnisko.
F
First class – najwyższa klasa serwisowa, która zapewnia pasażerom najwyższy komfort podróżowania. Korzystać można ze specjalnej strefy wydzielonej w samolocie i licznych udogodnień.
FFP (Frequent Flyer Program) – rodzaj programu lojalnościowego, który prowadzony jest przez wielu operatorów. Dzięki niemu przebyte przez pasażera mile są przeliczane na punkty. Pasażer może później wymienić punkt na bezpłatne bilet, tańsze zakupy w sklepach czy też na wyższa klasę podróży.
Flight cancelled – z języka angielskiego odwołanie lotu.
Flight delayed – z języka angielskiego opóźnienie lotu.
G
Gate – z języka angielskiego bramka, czyli wyjście z hali odlotów do samolotu. Aby przejść przez bramkę, trzeba wejść do rękawa lotniczego lub też wyjść z lotniska i udać się do autobusu podstawionego dla pasażerów, który dowozi ich pod samolot, do którego wchodzą oni schodkami bezpośrednio z płyty.
H
Hala odlotów – strefa pasażera, w której oczekuje się na wejście na pokład samolotu. Można korzystać tutaj ze sklepów wolnocłowych, restauracji czy też z kawiarni.
Hala przylotów – miejsce w terminalu lotniska, w którym pasażerowie odbierają swój bagaż.
Hand luggage, cabin baggage – z języka angielskiego jest to bagaż podręczny, czyli bagaż, który pasażer może wziąć ze sobą na pokład.
Hub lotniczy, węzeł lotniczy – lotnisko pełniące funkcję bazy operacyjnej danej linii lotniczej, skąd oferuje ona najwięcej lotów. Także jest miejscem przesiadkowym dla linii lotniczych.
I
ICAO (International Civil Aviation Organization) – Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, której zadaniem jest regulowanie przepisów międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.
IATA (International Air Transport Association) – Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych, które skupia większość rejsowych linii lotniczych.
Infant – z języka angielskiego określenie na niemowlę, czyli dziecko w wieku do dwóch lat, które nie ma przydzielonego własnego miejsca w samolocie, czyli podróżuje na kolanach rodziców. Również nie ma ono przydzielonego dodatkowego prawa do przewożenia bagażu.
International terminal, terminal międzynarodowy – część portu lotniczego, która jest przeznaczona do obsługi ruchu międzynarodowego, lotów do innych krajów.
J
Jetlag – uciążliwe symptomy powstające w wyniku zakłócenia naturalnego rytmu dnia i nocy w konsekwencji podróżowania pomiędzy kilkoma strefami czasowymi. Jetlag objawia się przede wszystkim zmęczeniem, problemami z zasypianiem, irytacją, bólami głowy.
K
Klasa serwisowa – inaczej klasa, która dotyczy standardu podróżowania oferowanego przez linie lotnicze. Wyróżnia się przede wszystkim najtańszą klasę ekonomiczną, następnie klasy ekonomiczna premium, klasa biznesowa oraz klasa pierwsza, czyli first class. Klasy różnią się pomiędzy sobą standardem podróży oraz obsługą na lotnisku, w tym między innymi pasażerowie wyższych klas mogą podróżować w wygodniejszych fotelach i mają dla siebie więcej miejsca, dodatkowo mają szersze menu podczas lotu i mogą zabrać ze sobą więcej bagażu. Dodatkowo na lotnisku mogą korzystać z przeznaczonych dla nich ekskluzywnych stref lounge i VIP.
Kod linii – kod linii lotniczych służący do ich identyfikacji, który składa się z dwóch lub z trzech znaków zgodnie z dyrektywami IATA lub ICAO. Kod ten umieszcza się między innymi na tablicach identyfikacyjnych na lotniskach.
Kontrola bezpieczeństwa – procedura, która prowadzona jest w celu skontrolowania pasażerów przed lotem i zapewniania bezpieczeństwa podczas lotu. Polega ona na prześwietleniu bagażu podręcznego oraz poddaniu się kontroli osobistej. Kontrola bezpieczeństwa różni się w zależności od kraju, do którego się przylatuje.
Kontrola dokumentów – sprawdzenie dokumentów przez Służby Graniczne. Funkcjonariusze sprawdzają paszporty pasażerów, którzy podróżują poza strefę Schengen.
L
Land side – określenie strefy ogólnodostępnej na lotnisku, która przeznaczona jest dla pasażerów oraz dla osób towarzyszących im przed wylotem. W strefie land side pasażer może nadać bagaż, odebrać swoją kartę pokładową, pożegnać się z bliskimi osobami. Strefa ta zawiera także sklepy z pamiątkami, restauracje, kawiarnie, kantory, punkty wynajmu samochodów.
Long-haul flights – określenie lotów długodystansowych, czyli lotów, które trwają co najmniej 6 godzin. Są to głównie loty międzykontynentalne.
Lounge – strefa lounge to miejsce, w którym pasażerowie mogą poczekać na samolot przed odlotem. Przeznaczona jest dla pasażerów posiadających bilety odpowiedniej klasy – głównie klasy pierwszej oraz klasy biznesowej, także dla członków programów lojalnościowych. Są to przykładowo Business Lounge, Executive Lounge, Traveler Lounge. Do niektórych salonów lounge możną wejść za dodatkową opłatą.
M
Meeting Point – punkt spotkań, czyli wyznaczone miejsce na lotnisku, które przeznaczone jest dla osób chcących odebrać pasażerów z miejsca spotkania. Jest oznaczone znakiem Meeting Point.
Międzylądowanie - Tzw. Ground. Postój na długich dystansach w celu tankowania paliwa, przeglądu mechanicznego, uzupełnienia żywności lub wymiany załogi. Lot z międzylądowaniem może wiązać się z koniecznością posiadania wizy tranzytowej niektórych krajów, nawet w przypadku, gdy podczas postoju pasażer nie opuszcza pokładu (np. Kanada, USA).
N
Nadbagaż – bagaż, który przekracza limity wagi, rozmiaru czy też liczby, które wyznaczone są przez linie lotnicze. W przypadku nadbagażu pasażer musi dodatkowo za niego zapłacić.
O
Off-line connection – określenie na zmianę samolotu w trakcie podróży, co wymaga także dokonania zmiany linii lotniczych.
Online check-in, odprawa online – odprawa internetowa przeznaczone do wykonania samodzielnie przez pasażera za pośrednictwem sieci. W trakcie odprawy otrzymuje się kartę pokładową, która musi być wydrukowana i następnie zabrana na lotnisko przed lotem.
Overbooking – praktyka linii lotniczych, która polega na sprzedaż większej liczby biletów od miejsc na pokładzie samolotu. Gdy każdy z pasażerów posiadających bilet stawi się na lot, wówczas linie lotnicze mogą zaoferować tym, którzy nie zmieszczą się na pokład, rekompensatę pieniężną czy też bilet na późniejszy rejs. Decyzję na temat overbookingu podejmuje pracownik linii lotniczej każdorazowo zależnie od pasażera.
P
Pax - pasażer
PRM - Passengers with Reduced Mobility – określenie stosowane do oznaczenia osób niepełnosprawnych czy też osób o ograniczonej sprawności ruchowej, intelektualnej lub innych ograniczeń, która wymaga pomocy asystenta. Jeżeli pasażer PRM ma zamiar odbyć lot, należy odpowiednio wcześnie powiadomić o tym obsługę lotniska ze względu na konieczność zorganizowania asysty.
R
Rejsowe, regularne linie lotnicze – zwykłe linie lotnicze, które w przeciwieństwie do tanich operatorów oferują kompleksową obsługę, w tym szerszą ofertę biletową, możliwość rezerwacji biletów w różnych klasach serwisowych, bezpłatne posiłki podczas lotu, przewóz bagażu rejestrowanego bez dodatkowych opłat, możliwość zakupienia biletu dla kilku linii lotniczych i inne.
Registered baggage, bagaż rejestrowany – określenie bagażu głównego, który umieszczany jest na czas lotu w luku bagażowym. Pasażer przekazuje bagaż rejestrowany wraz z przywieszką bagażową liniom lotniczym podczas odprawy biletowo-bagażowej czy też w punktach nadania bagażu przy odprawie internetowej.
Rezerwacja - Ogół informacji zawierających dane osobowe Pasażera i dane dotyczące wybranego i opłaconego przez Pasażera połączenia lotniczego. Każda rezerwacja posiada własny Numer Rezerwacji.
S
Salon VIP – luksusowo wyposażony salon znajdujący się na lotnisku, który przeznaczony jest do oczekiwania na lot. Mogą korzystać z niego pasażerowie po uprzedniej rezerwacji i dodatkowej zapłacie. Salony VIP posiadają często własne punkty kontroli bezpieczeństwa. W niektórych salonach można organizować spotkania biznesowe, skorzystać ze sprzętów biurowych i innych udogodnień.
Security control – kontrola bezpieczeństwa następująca na lotnisku po wykonaniu odprawy biletowo-bagażowej i przed przejściem do hali odlotów. Kontrola polega na prześwietleniu bagażu i kontroli osobistej pasażera.
Self service check-in (tzw. kiosk) – odprawa prowadzona na lotnisku z użyciem specjalnego kiosku. Polega na wydrukowaniu karty pokładowej i samodzielnym wybraniu miejsc w samolocie przez pasażera.
Shuttle bus – autobus, który bezpłatnie dowozi pasażerów do terminali lotniska lub też do hoteli w pobliżu portu lotniczego, dworców w okolicy, pobliskich miast.
Strefa Duty-Free – strefa wolnocłowa, do której można wejść po zakończeniu kontroli bezpieczeństwa i przeznaczona jest dla pasażerów podróżujących do krajów poza Unią Europejską. Sklepy w strefie wolnocłowej sprzedają tańsze perfumy, kosmetyki, słodycze, napoje alkoholowe.
Strefa Non Schengen – strefa prowadzenia kontroli granicznej przy wylocie poza strefę Schengen.
Strefa Schengen – strefa bez kontroli granicznych i paszportowych. Obowiązuje w przypadku lotów pomiędzy krajami strefy Schengen.
T
Tax – opłaty lotniskowe
Tanie linie lotnicze – inaczej linie niskokoszowe, low-cost, które sprzedają bilety tańsze niż inne linie lotnicze rejsowe. Niska cena związana jest głównie z ograniczeniem kosztów przy przewozie bagażu rejestrowanego, posiłków na pokładzie – nie są one wtedy darmowe. Tanie linie lotnicze oferują podróżowanie klasą ekonomiczną. Za dodatkowe udogodnienia trzeba płacić.
Taryfa - jest to cena biletu netto ustalana przez linię lotniczą osobno dla danego połączenia. Każda taryfa posiada indywidualny kod literowo-numeryczny, a jej poziom wyrażany jest zarówno w PLN jak i w USD.
Terminal pasażerski – określenie części lotniska, która obsługuje loty pasażerskie. Terminal pasażerski dzieli się zwykle na międzynarodowy i krajowy. Na dużych lotniskach działa po kilka terminali.
Terminal cargo – przeznaczony do obsługi przewozów towarowych, gdzie odbywa się załadunek, rozładunek i magazynowanie ładunków.
Timetable – z angielskiego tablica zawierająca rozkład lotów.
Tranzyt - Punkt przesiadkowy na trasie przelotu. Pasażer może pozostać w strefie tranzytowej nie dłużej niż 24 h od momentu przybycia na dane lotnisko.
W
Waitnig list – lista oczekujących, Pasażer z tej listy posiada pierwszeństwo do miejsca w samolocie w przypadku rezygnacji innego pasażera lub gdy ktoś nie zjawi się na dany lot.Pasażerowie, którzy posiadają karty lojalnościowe danej linii lotniczej są traktowani priorytetowo.

Jedna myśl nt. „Słownik terminów lotniczych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>